Fluitend naar School: Authentiek docentschap

Direct persoonlijk contact T:073-61 00 544

Fluitend naar School: Authentiek docentschap

Fluitend naar School: oplossingen voor het Onderwijs

Voor:
Onderwijs professionals
Door:
Miranda Vanbrabant
Locatie:
Nog te bepalen
Tijd:
Op aanvraag

Inleiding

Werken vanuit Authenticiteit een modegril of noodzaak?

Wilde u aan uw kinderen een sprookje vertellen waarbij het verhaal zich op uw school afspeelt met uw collega’s als hoofdrolspelers, dan zou u wellicht willen eindigen met ‘en ze werkten nog lang en gelukkig’. Werken vanuit je authenticiteit kan helpen om van dit sprookje een waar gebeurd verhaal te maken met hoofdrolspelers die als bewust levend mens handelen en elke verandering soepel opvangen.

Een docent die elke dag met open hart, vol liefde voor de kinderen, het vak en zichzelf werkt kent amper werkstress of burn-out.

Tijdens deze training brengen we de deelnemers weer in contact met zichzelf om vanuit de persoonlijke kwaliteiten en rust zich te bezinnen op het docentschap en de school.

De theoretische achtergrond van deze training omvat onder andere:
- Integrale psychologie (Wilber);
- Psychologie van Jung;
- Business spiritualiteit van Paul de Blot.

Doelstellingen:

De training 'Authentiek docentschap' is erop gericht om docenten sterker en flexibeler te maken.

Hierdoor:
- Vermindert stress;
- Worden docenten energieker en flexibeler;
- Krijgen docenten weer ruimte voor creativiteit;
- Krijgt de docent een krachtige uitstraling.

De docent heeft na afloop de volgende doelen bereikt:
- Inzicht in zijn authenticiteit met bijbehorende kwaliteiten en valkuilen;
- Nieuw gedrag aanleren ter vervanging van de valkuil;
- Betere energiehuishouding waardoor men zich fitter voelt;
- Kan beter orde houden door de natuurlijke uitstraling;
- Verhoogt welbevinden.

Werkwijze:

Voor aanvang:
Via een uitgebreide intake maken we de doelstelling en de wensen voor deze dag helder.

Trainingsdag:
Met behulp van passende theorie, zelfreflectieoefeningen en oefeningen met elkaar werken docenten aan de doelstelling.

Teamleden krijgen de mogelijkheid om persoonlijke valkuilen en moeilijkheden in het werk te uiten. De trainer onderzoekt welke authentieke kwaliteit kan helpen en zoekt vervolgens samen naar een passende oplossing.

Na afloop:
Na afloop van de training plannen wij graag een evaluatiemoment in om het effect op lange termijn te meten in uw specifieke situatie.

Uiteraard staan wij altijd voor uw paraat voor verdiepings- of overige vragen na afloop.

Indien gewenst is ook altijd persoonlijke coaching mogelijk na deze training.

Programma:

Dit voorbeeldprogramma is opgesteld voor één trainingsdag van 9:00 tot 17:00.

- Inleiding in authenticiteit en de kracht van authenticiteit;
- Functie van het IK;
- Zoektocht naar de eigen authenticiteit: oefeningen en bezinning hierop;
- Positief heretiketteren als hulpmiddel;
- Oefenen met positief heretiketteren van moeilijk gedrag;
- Inventariseren van casussen en oefenen met casuïstiek;
- Lezing zingeving;
- Verfijnen van de eigen kwaliteiten;
- Oefenen met kwaliteiten middels rollenspel en eigen casussen;
- Verwerken feedback en evaluatie.

Spreekt u dit voorbeeldprogramma aan of heeft u liever een andere indeling? Neem vrijblijvend contact met ons op.