Fluitend naar School: Oudercommunicatie

Direct persoonlijk contact T:073-61 00 544

Fluitend naar School: Oudercommunicatie

Fluitend naar School: oplossingen voor het Onderwijs

Voor:
Onderwijs professionals
Door:
Miranda Vanbrabant
Locatie:
Nog te bepalen
Tijd:
Op aanvraag

Inleiding

Voor elke school is het belangrijk om op een adequate wijze met ouders/opvoeders te communiceren.

Een docent wordt geacht met elke ouder een constructief gesprek te kunnen voeren. Is dit terecht? Onze ervaring leert dat ondersteuning hierin zeer nuttig kan zijn.

Een docent is opgeleid om op passende wijze de leerlingen stof aan te bieden en het beste uit de leerlingen te halen. Dit is hun Kern opdracht. Om dit optimaal te bereiken is de participatie van ouders natuurlijk nodig. Daarnaast verhoogt goede communicatie met de ouders de reputatie van uw school en dat is weer belangrijk in de concurrentie om nieuwe leerlingen. Juiste ouderbetrokkenheid ontlast bovendien uw team en helpt op weg naar de beste school.

De training 'Resultaatgericht communiceren met ouders' geeft uw collega’s handvatten om alle gesprekken die zij dienen te voeren met ouders tot een goede afloop te brengen.

Via diverse werkvormen waaronder hoorcollege, rollenspelen en (zelfreflectie)oefeningen krijgt u een trainingsprogramma op maat waarin u zelf de speerpunten kan aangeven.

Doelstellingen:

Na afloop van deze training is een docent in staat om resultaatgericht te communiceren met ouders/opvoeders:

• die het storend gedrag van hun kind ontkennen;
• als het schooladvies afwijkend is van hun droom;
• die hoog opgeleid en zeer assertief zijn;
• die agressief en ontgoocheld zijn.

De communicatie verloopt tevens soepel in de volgende situaties:

• in het kader van passend onderwijs;
• bij een speciale hulpvraag;
• wanneer de relatie reeds verstoord is;
• wanneer meer ouderparticipatie gewenst is.

Werkwijze:

Voor aanvang:
Voor aanvang vragen wij, indien gewenst, aan alle deelnemers een voorbereidende opdracht te maken. Op deze wijze krijgen wij een duidelijk beeld van de behoeften van de docenten.

Trainingsdag:
De dag begint met een interactieve uiteenzetting over emotiemanagement en bestudering de diverse individuele manieren van emotiemanagement. Wij maken gebruik van passende theorie en oefeningen. Feedback geven en ontvangen zal een wezenlijk onderdeel van deze training worden.

De volgende onderwerpen komen tijdens deze dag aanbod:
- Emotiemanagement, omgaan met de emotie van jezelf en die van de ander;
- Onderhandelen vanuit het credo: duidelijk op de inhoud en zorgvuldig op de relatie;
- Regie houden in elk gesprek;
- Communicatievaardigheden:
  • Luisteren en de-escalerende technieken,
  • Grens stellen,
  • Advies en heldere uitleg geven,
  • slecht nieuws gesprek.
- Omgaan met weerstand.

Na afloop:
Na afloop van de training plannen wij graag een evaluatiemoment om het effect op lange termijn te meten in uw specifieke situatie. Uiteraard staan wij altijd voor u klaar voor verdiepings- of overige vragen na afloop.

Programma:

Wij ontwerpen samen met u een programma op basis van de bovengenoemde onderwerpen.

Het programma wordt op maat gemaakt naar aanleiding van de items die voor uw school belangrijk zijn of naar aanleiding van uw specifieke wensen.