Fluitend naar School: Werkdruk

Direct persoonlijk contact T:073-61 00 544

Fluitend naar School: Werkdruk

Fluitend naar School: oplossingen voor het Onderwijs

Voor:
Onderwijs professionals
Door:
Miranda Vanbrabant
Locatie:
Nog te bepalen
Tijd:
Op aanvraag

Inleiding

Elke Docent heeft het tegenwoordig behoorlijk druk: klassen worden groter, meer administratieve werkzaamheden , dossiers moeten worden bijgehouden - men zou denken dat er niets meer bij kan. Voor sommigen is dit al te veel om aan te kunnen. Dit kan zelfs leiden tot verzuim: de werkdruk wordt onverdraaglijk.

Tijdens de interactieve training 'Van werkdruk naar werken in welbevinden' leren de docenten om alle zaken die zij tegenkomen vanuit rust aan te pakken, bestendig zijn tegen zorgen en problemen die alle veranderingen met zich mee brengen, kortom:

met plezier naar het werk komen en weer voldaan naar huis gaan.

Via diverse werkvormen waaronder hoorcollege, vragenlijsten en (zelfreflectie)oefeningen krijgt u een trainingsprogramma op maat om de werkdruk beleving te verminderen en stress gerelateerd verzuim terug te dringen.

Doelstellingen:

De training 'Van werkdruk naar werken in welbevinden' is erop gericht om docenten te helpen beter om te gaan met werkdruk.

Hierdoor:

- Vermindert stress gerelateerd verzuim;
- Creëert u op uw school een sfeer waarin optimaal samengewerkt wordt en men van elkaar leert;
- Wordt de kwaliteit van het onderwijs vergroot.

Deelnemende docent heeft na afloop de volgende doelen bereikt:

- Inzicht verkrijgen in de persoonlijke werkdruk beleving en stresshantering;
- Werkdruk beleving en stress leren verminderen;
- Mogelijke persoonlijke belemmeringen opheffen;
- Zicht krijgen op de persoonlijke kwaliteiten en valkuilen;
- Nieuw effectief gedrag leren.

Uw team als geheel werkt hiernaast aan de teamspirit om te komen tot beter samenwerken en van elkaar leren.

Werkwijze:

Voor aanvang:
Voor aanvang van deze dag vindt er een meting plaats van de werkdrukbeleving van iedere docent. Deze meting wordt aan de hand van vragenlijsten afgenomen. De uitkomst van deze meting bepaalt mede de speerpunten en aanpak van deze training. De vragenlijst wordt aan alle docenten toegestuurd. De docenten leveren de ingevulde lijst anoniem in bij Reset Partner. Wij verwerken de antwoorden en maken het programma aan de hand van de uitkomsten.

Trainingsdag:
De dag begint met een interactieve uiteenzetting over emotiemanagement en bestudering van de diverse individuele manieren van emotiemanagement. Wij maken gebruik van passende theorie en oefeningen. Feedback geven en ontvangen zal een wezenlijk onderdeel van deze training worden.

Teamleden krijgen de mogelijkheid om persoonlijke valkuilen en moeilijkheden in het werk te uiten. De trainer zoekt vervolgens samen naar een passende oplossing.

Na afloop:
Na afloop van de training plannen wij graag een evaluatiemoment in om het effect op lange termijn te meten in uw specifieke situatie. Uiteraard staan wij altijd voor uw paraat voor verdiepings- of overige vragen na afloop.

Programma:

Dit voorbeeldprogramma is opgesteld voor één trainingsdag van 9:00 tot 17:00.

- Welkom. Kennismaking en uitleg dagprogramma
- Bespreken van de score  van de vooraf ingevulde vragenlijsten
Wat zijn de problemen en wie heeft waar last van?
- Lezing Emotieleer
Onderzoek: Hoe bepalen emoties mijn gedrag? (oefening)
- Wat is stress en hoe verloopt stress
- Hoe los ik stress op? Tips om dit effectief te doen
Oefening: Energiebalans Werk- privé. Hoe verdeel ik mijn energie?
Oefening: Energiecirkel. Hoe behoud ik mijn energie?
- Afsluiting

Spreekt u dit voorbeeldprogramma aan of heeft u liever een andere indeling? Neem vrijblijvend contact met ons op.